Οι τιμές του πετρελαίου σημείωσαν άνοδο την Τρίτη, μετά την ισραηλινή επίθεση στη Ντόχα του Κατάρ.
Οι τιμές του πετρελαίου σημείωσαν άνοδο την Τρίτη, μετά την ισραηλινή επίθεση στη Ντόχα του Κατάρ.
Τα συμβόλαια για το πετρέλαιο μπρεντ αυξήθηκαν 0,56%, στα 66,39 δολάρια το βαρέλι, ενώ του WTI ενισχύθηκαν 0,59%, κλείνοντας στα 62,63 δολάρια
Με ήπια άνοδο έκλεισαν την Τρίτη τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του πετρελαίου, καθώς οι αγορές επιχείρησαν να αποτιμήσουν τις επιπτώσεις της ισραηλινής επίθεσης στη Ντόχα του Κατάρ —μια εξέλιξη που αναζωπυρώνει τους φόβους για την ασφάλεια εφοδιασμού στη Μέση Ανατολή, περιοχή που παράγει περίπου το ένα τρίτο της παγκόσμιας προσφοράς. Η επιχείρηση του ισραηλινού στρατού στόχευε την ηγεσία της Χαμάς στη Ντόχα, χωρίς όμως να έχει επιβεβαιωθεί πως υπήρξαν τελικά θύματα. Πρόκειται για την πρώτη επίθεση σε καταριανό έδαφος από την έναρξη της διετούς σύγκρουσης, η οποία απειλεί να υπονομεύσει τις αμερικανικές προσπάθειες διαμεσολάβησης για ειρήνη. Η σημασία του Κατάρ είναι κομβική, καθώς έχει λειτουργήσει ως μεσολαβητής σε προηγούμενες εκεχειρίες, αλλά έχει επικριθεί από Ουάσιγκτον και Τελ Αβίβ για τη φιλοξενία του πολιτικού γραφείου της Χαμάς. Παρά τον γεωπολιτικό κίνδυνο, αναλυτές σημειώνουν ότι οι αγορές πετρελαίου έχουν σε μεγάλο βαθμό «αποσυνδέσει» τις περιφερειακές συγκρούσεις από τις τιμές, εκτός αν στοχοποιούνται απευθείας ενεργειακές υποδομές. Την ίδια ώρα, βέβαια, οι συνεχιζόμενες ουκρανικές επιθέσεις σε ρωσικούς αγωγούς και διυλιστήρια επιβαρύνουν τη ρωσική παραγωγή, αυξάνοντας τις ανησυχίες για την προσφορά. Το αμερικανικό αργό West Texas Intermediate (WTI) για παράδοση Οκτωβρίου ενισχύθηκε κατά 0,6% και έκλεισε στα 62,63 δολάρια το βαρέλι στη Νέα Υόρκη, ενώ το Brent για παράδοση Νοεμβρίου κατέγραψε αντίστοιχη άνοδο 0,6%, τερματίζοντας στα 66,39 δολάρια το βαρέλι στο Λονδίνο. Νωρίτερα στη συνεδρίαση, οι τιμές είχαν εκτοξευθεί έως και 2,3% μετά την ανακοίνωση της επίθεσης, πριν περιορίσουν τα κέρδη τους. Το ενδιαφέρον των traders στράφηκε επίσης στις κινήσεις του OPEC, που εξετάζει ταχύτερη επαναφορά παραγωγής, τροφοδοτώντας φόβους υπερπροσφοράς σε μια αγορά που έχει ήδη χάσει περίπου 13% από τις αρχές του έτους. Παρά τις γεωπολιτικές εντάσεις, αρκετοί αναλυτές, όπως η TD Securities, εκτιμούν ότι το WTI θα μπορούσε να επιστρέψει στα υψηλά 50 δολάρια τους επόμενους μήνες, εφόσον μειωθεί η όρεξη για ρίσκο και αυξηθεί η αμερικανική παραγωγή σχιστολιθικού πετρελαίου. Διαβάστε επίσης Ισραηλινή αεροπορική επίθεση στη Ντόχα: Στόχος αρχηγείο της Χαμάς – Έντονη αντίδραση από το Κατάρ Χαλίλ αλ Χάγια: Ποιος είναι ο ηγέτης της Χαμάς στη Γάζα, που μπήκε στο στόχαστρο του Ισραήλ Apple: Παρουσίασε τη νέα σειρά iPhone 17, νέα AirPods, Apple Watches και νέο λειτουργικό iOS
Το αργό πετρέλαιο WTI αυξήθηκε κατά 1,37% στα 63,11 δολάρια, ενώ το Brent κέρδισε 1,32% στα 66,89 δολάρια
Οι χαμηλές τιμές πετρελαίου φέρνουν βαθιές περικοπές σε προσωπικό και επενδύσεις, με τον κλάδο να παλεύει για επιβίωση απέναντι σε OPEC+ και αβέβαιες προοπτικές.
Από τον Απρίλιο, ο ΟΠΕΚ προσθέτει σταθερά 2,2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, υπολογίζοντας στην ισχυρή ζήτηση του καλοκαιριού. Με την εποχιακή ζήτηση να εξασθενεί και τους αμερικανικούς δασμούς να αναδιαμορφώνουν τις ρωσικές ροές, η συμμαχία αντιμετωπίζει πιέσεις για να αποτρέψει μια υπερπροσφορά το τέταρτο τρίμηνο. Όπως αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, στην εβδομαδιαία επισκόπηση του, οι προβλέψεις δείχνουν ήδη μια παγκόσμια προσφορά υγρών καυσίμων 108,3 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα τον Δεκέμβριο έναντι ζήτησης μόλις 105,3 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα, υποδηλώνοντας ένα σημαντικό πλεόνασμα που θα μπορούσε να ωθήσει το Brent κάτω από τα 60 δολάρια/βαρέλι. Για την αγορά του SnP, η συμβολή του ρωσικού αργού πετρελαίου με έκπτωση, οι μεταβαλλόμενες εμπορικές οδοί και η αβέβαιη πολιτική του ΟΠΕΚ+ ενέχουν τόσο κινδύνους όσο και ευκαιρίες. Τα παλαιότερα δεξαμενόπλοια στον λεγόμενο σκιώδη στόλο παραμένουν σε μεγάλο βαθμό απασχολούμενα σε συναλλαγές που συνδέονται με τη Ρωσία, αλλά οποιαδήποτε διεύρυνση των εκπτώσεων και διαφοροποίηση των αγοραστών θα μπορούσε να επεκτείνει περαιτέρω τον διαθέσιμο στόλο. Ταυτόχρονα, οι κύριοι πλοιοκτήτες παραμένουν επιφυλακτικοί, γνωρίζοντας ότι εάν ο ΟΠΕΚ+ κακοδιαχειριστεί την προσφορά, μια απότομη πτώση των τιμών του πετρελαίου θα μπορούσε να επηρεάσει τις αγορές εμπορευμάτων. Οι ρωσικές εξαγωγές αργού πετρελαίου μέσω θαλάσσης τον Αύγουστο έφτασαν τα 3,40 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, σημειώνοντας σταδιακή αύξηση από τα 3,35 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως του Ιουλίου, αλλά παραμένοντας κάτω από τα επίπεδα των 3,5-3,6 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως που καταγράφηκαν μεταξύ Μαρτίου και Μαΐου. Η οριακή μηνιαία αύξηση καλύπτει σημαντικές μεταβολές στις εμπορικές ροές: οι αποστολές προς την Ινδία μειώθηκαν κατά 21% στα 1,30 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, το χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιανουάριο, ενώ οι εισαγωγές από την Κίνα αυξήθηκαν κατά 12% στα 1,11 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, ένα νέο υψηλό για το έτος. Η δυναμική μεταξύ Ινδίας και Κίνας βρίσκεται για άλλη μια φορά στο επίκεντρο των εμπορικών προτύπων της Ρωσίας μέσω θαλάσσης, με τους δύο ασιατικούς γίγαντες να απορροφούν περισσότερο από το 70% των συνολικών ροών. Από την μηνιαία καταγραφή των δεξαμενόπλοια προκύπτει ότι διαρθρωτικές αλλαγές που βρίσκονται σε εξέλιξη. Οι ινδικές εισαγωγές κορυφώθηκαν στα 1,76 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τον Μάρτιο, πριν υποχωρήσουν σταδιακά, με τους όγκους του Αυγούστου να μειώνονται σχεδόν κατά 0,5 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως από αυτό το υψηλό. Αντιθέτως, οι κινεζικές εισαγωγές παρέμειναν σχετικά σταθερές καθ' όλη τη διάρκεια του 2025, κυμαινόμενες γύρω στο 1,0 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως, πριν επιταχυνθούν τον Αύγουστο. Αλλού, οι εισαγωγές της Ευρώπης, αν και ακόμη οριακές, αυξήθηκαν στα 0,35 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τον Αύγουστο από αμελητέα επίπεδα νωρίτερα φέτος, υπογραμμίζοντας τη συνεχιζόμενη διαρροή παρά τους περιορισμούς της ΕΕ. Η Αφρική επανεμφανίστηκε επίσης ως μια μέτρια διέξοδος στα 0,20 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως. Αυτές οι μετατοπίσεις καταδεικνύουν την ευελιξία της Ρωσίας στην ανακατεύθυνση των βαρελιών σε απάντηση στις κυρώσεις, τις εκπτώσεις και τις μεταβαλλόμενες ευκαιρίες αρμπιτράζ. Η απότομη υποχώρηση της Ινδίας συνέπεσε με την ανακοίνωση της Ουάσιγκτον στις 27 Αυγούστου για «δευτερεύοντες δασμούς» 25% στις ινδικές εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου. Οι εκπτώσεις στο πετρέλαιο Urals διευρύνθηκαν περαιτέρω στις αρχές Σεπτεμβρίου σε περισσότερα από 11,50 δολάρια/βαρέλι έναντι του παλαιωμένου Brent, υποδηλώνοντας ότι η Ρωσία μπορεί να αναγκαστεί να παραχωρήσει ακόμη μεγαλύτερες μειώσεις τιμών για να διατηρήσει τις ροές. Για την Ινδία, η επιλογή είναι πολιτικά δύσκολη: τα βαρέλια με έκπτωση βοηθούν τα διυλιστήρια της, ωστόσο οι εξαγωγές της προς τις Ηνωμένες Πολιτείες είναι πολύ πιο πολύτιμες από τις εξοικονομήσεις σε φθηνό αργό πετρέλαιο. Αυτή η ευαίσθητη ισορροπία θα μπορούσε να οδηγήσει τα Ινδικά διυλιστήρια να αντισταθμίσουν την έκθεσή τους, διαφοροποιώντας την εστίασή τους προς τις ποιότητες της Μέσης Ανατολής ή της Δυτικής Αφρικής. Για τους πλοιοκτήτες, η εικόνα είναι ανάμεικτη. Η μειωμένη ζήτηση από την Ινδία μπορεί να μειώσει τη ζήτηση σε τόνο-μίλι, καθώς οι ροές από τα λιμάνια της Βαλτικής ή της Μαύρης Θάλασσας προς την Ινδία είναι από τα μεγαλύτερα ταξίδια στο εμπόριο αργού της Ρωσίας, επισημαίνουν οι αναλυτές της Xclusiv. Αντίθετα, τα σταδιακά φορτία προς την Κίνα συχνά μετακινούνται μέσω του Ειρηνικού, κάτι που περιλαμβάνει μικρότερες αποστάσεις. Ωστόσο, η αύξηση των ροών στην Ευρώπη και την Αφρική -αν και από χαμηλή βάση- προσθέτει νέες ευκαιρίες σε τόνο-μίλι. Κάθε αναδρομολόγηση μακριά από την Ινδία προς μικρότερους, πιο διασκορπισμένους αγοραστές τείνει να κατακερματίζει το εμπόριο και να αυξάνει τον αριθμό των φορτίων, κάτι που μπορεί να είναι θετικό για την αγορά S&P, περιορίζοντας την αποτελεσματική προσφορά πλοίων. Διαβάστε επίσης: Dynagas LNG: Κέρδη 27,279 εκατ. δολάρια στο εξάμηνο Ιωάννης Πατινιώτης: Για να προσελκύσουμε τους νέους στη θάλασσα, θα πρέπει να αποσαφηνιστούν οι έννοιες, προβλεψιμότητα, ανθρωπιά και διαφάνεια Ο Πειραιάς αναβίωσε την Ολυμπιακή Ιστορία με το PIRAEUS OPEN WATER 1896